Transformarea industriei jocurilor – de pe console pe telefonul mobil

Progresul tehnologic este vizibil in toate domeniile, dar, parca mai mult ca in oricare alt loc, industria producatoare de jocuri este cea care profita de pe urma inovatiilor hardware. Inceputurilor timide din anii ’70 le-au urmat perioadele graficii 2D, 8biti, 3D, ca astazi sa ne desfatam privirile cu rezolutii 4K.

In fiecare an, aceasta industrie are incasari colosale, care determina cresterea nivelului concurential la nivelul producatorilor, dar si impinge tehnologia pana la limitele sale superioare, in cautarea a noi si noi solutii grafice si idei pentru jocuri. Care este urmatorul pas in acest domeniu aflat intr-o permanenta transformare?

Industria jocurilor – o piata anuala de miliarde de dolari

Din punct de vedere financiar, acest domeniu este unul foarte ofertant, care inglobeaza categoriile jocuri pentru console, computer, online si telefoanele mobile. Evolutia sa exponentiala a determinat incasari de peste 79 de miliarde de dolari in anul 2013, iar in anul urmator, 2014, valoarea acestora s-a cifrat in jurul sumei de 93 de miliarde de dolari. In prezent, in 2015, veniturile estimative din vanzarea jocurilor se cifreaza in jurul valorii de 100 de miliarde, cu posibilitatea unei cresteri pe final de an, ca urmare a lansarii unor titluri mult asteptate de gameri, dar si a perioadei sarbatorilor.

Diferentiat, pe categorii de dispozitive, piata jocurilor pentru console se mentine la un nivel constant, in timp ce mai nou formatul conglomerat al jocurilor pentru dispozitivele mobile (smartphone si tablete) a inregistrat aproape o dublare a incasarilor de la suma de 13,2 miliarde de dolari in perioada 2013-2014 pana la valoarea de 22 de miliarde de dolari in 2015, conform unei firme de cercetare de piata.

“Categoria de jocuri pentru telefoane mobile va arata cea mai mare crestere datorita valorii de divertisment oferita. Brian Blau, Marketing Director la compania de cercetare de piata-Gartner

De la jocurile pe console la cele de pe smartphone

In anii ’80 atunci cand computerul nu era atat de bine reprezentat la nivel de jocuri si nici macar nu era socotit drept un competitor solid, o micuta companie a unui japonez, pe numele sau, Hiroshi Yamauchio, dadea marea lovitura cu un joc care astazi se numara printre cele mai apreciate jocuri clasice ale tuturor timpurilor – “Donkey Kong”.

La scurt timp, in anul 1983, un alt joc celebru, “Mario Bros”, reusea sa consolideze pozitia ca lider incontestabil pe piata jocurilor pentru consolelor a companiei Nintendo. Ca o paranteza, jocuri precum “Donkey Kong”, “Mario Bros”, Legend of Zelda”, “Tetris” sau “Pokemon” vor fi disponibile in viitorul apropiat si pe telefoanele mobile. Mai mult chiar, se pare ca acestea au sanse foarte mari sa devina subiectul unor jocuri de video sloturi pe care le-ati putea juca la un cazinou online, cum ar fi PokerStars.

Unele dintre jocurile de video sloturi care se pot juca aici se bazeaza pe subiectul unor jocuri de consola. Desigur, si alte titluri precum “Mega Man”, “Contra” sau “Predator”, care s-au bucurat de succes in perioada de aur a consolelor sa fie “portate”, prelucrate si adapate pentru dispozitivele mobile. Sega Mega Drive si Game Boy-ul celor de la Nintendo au oferit pe langa castiguri consistente producatorilor, si nenumarate momente de bucurie utilizatorilor.

Vandut in peste 118 milioane de unitati, Nintendo Game Boy a adus pe piata jocurilor un alt clasic al genului, si anume, “Tetris”. Chiar daca astazi consolele Wii au preluat oarecum modelul predeceorului lor, Game Boy, si ofera un joc mult imbunatatit fata de prima versiune, farmecul adevaratului joc de tetris, in forma initiala nu poate fi “inviat” decat prin intermediul dispozitivelor mobile.

Conform unei pareri avizate din domeniu (a analistului Michael Pachter de la Wedbush Securities) acesta considera ca “telefoanele inteligente, smartphone-urile, vor lua locul consolelor”.

De ce alegem jocurile de pe telefonul mobil?

In ceea ce priveste tara noastra, Romania, mai mult de 60% din piata jocurilor se concentreaza pe titluri destinate PC-urilor. La nivelul Uniunii Europene ne clasam pe ultimele locuri in ceea ce priveste nivelul de dispersie a consolelor detinute; majoritatea locuintelor sunt dotate cu computere.

In ciuda faptului ca piata romaneasca a inregistrat o crestere de peste 15% pe segmentul destinat jocurilor pentru console, Romania se poate lauda cu nu mai putin de 10 milioane de terminale mobile de tip smartphone vandute pana in prezent (aproximativ jumatate din populatia tarii are in gospodarie un telefon inteligent). Nivelul sporit de mobilitate, retelele de Internet mare putere – 4G, ofertele la pachetele de servicii foarte bune ale companiilor de telecomunicatii, care ofera clientilor smartphonuri incluse, dar si preturile din ce in ce mai accesibile ale acestora determina un numar din ce in ce mai mare de romani sa aleaga telefonul mobil.

Mai mult decat atat, conditiile grafice in care se prezinta jocurile pentru terminalele mobile, dar mai ales pretul extrem de scazut de achizitionare (majoritatea aplicatiilor sunt gratuite sau au costuri de achizitie de maximum 10-15 dolari) reprezinta elemente imbatabile in lupta dintre console si dispozitivele mobile. Marii producatori de console (Nintendo, Microsoft, Sony) incearca sa-si diversifice oferta, atat din punct de vedere hardware, cat si software. Insa, atat timp cat la nivel de pret de achizitionare, diferenta dintre cele doua categorii de produse este una foarte mare, in defavoarea consolelor.

Raportat la pretul unui joc pentru consola, acesta se situeaza la nivelul sumei de 40-50 de dolari, in timp ce pretul unui joc de nivel grafic superior pentru un telefon mobil nu depaseste valoarea de 15-17 dolari. Din aceste motive, majoritatea producatorilor de jocuri aleg varianta publicarii in acelasi timp a titlurilor lor pentru toate tipurile de dispozitive de gaming (computer, consola, telefon mobil); iar unii dintre acestia aleg sa le lanseze in premiera numai pe telefoanele mobile, testand astfel terenul lansarii si pentru celelalte dispozitive.

Concluzie

Chiar daca momentan, industria de jocuri pentru console se situeaza la un nivel crescut de popularitate (spre deosebire de cea destinata computerelor, aflata pe un trend descendent), ofertanta lume a terminalelor mobile atrage din ce in ce mai mult producatorii de jocuri si gamerii.

Aceasta cursa pentru captarea atentiei jucatorilor nu poate fi decat benefica pentru gameri, care se vor bucura, astfel, de o oferta diversificata si bogata, care le va permite sa se distreze la maximum cu fiecare joc pe care il vor avea la dispozitie.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația boio.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe boio.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*