Black Friday rămâne unul dintre cele mai așteptate evenimente de cumpărături, cu 57% dintre români care se pregătesc să facă achiziții în 2024, conform studiului „Cumpărăturile de Black Friday – Planuri și așteptări din perspectiva consumatorilor, 2024” realizat de agenția de cercetare de piață MKOR.
Prețul este elementul central al deciziei de cumpărare în cadrul campaniilor de Black Friday: 6 din 10 români își doresc o experiență de cumpărături diferită anul acesta, cu reduceri substanțiale, dar și autentice. În contextul în care așteptările privind reducerile se moderează în 2024, ponderea celor care speră la discounturi de peste 50% scade cu 9 puncte procentuale.
Evoluția intențiilor de achiziție 2024 vs. 2023
Majoritatea celor care plănuiesc să cumpere de Black Friday sunt tineri din generațiile Gen Z și Millennials și persoane cu venituri lunare de peste 6000 lei. Diferența dintre bărbați și femei în intențiile de cumpărare s-a redus de la 8% la doar 3% față de 2023.
Pentru cumpărătorii activi, evenimentul reprezintă o oportunitate de a achiziționa produse și branduri dorite la prețuri mai accesibile (54%). De asemenea, conform rezultatelor acestui studiu, mulți consideră Black Friday o ocazie bună pentru a cumpăra cadouri de Crăciun (23%) sau pentru aniversări (14%).
Segmentul indecișilor (31%) din care fac parte mai ales persoane peste 44 ani și cu venituri reduse (sub 3000 RON) poate fi atras prin eliminarea barierelor în principal de natură financiară.
Bărbații rămân principalii rejectori (68%), chiar dacă procentul acestora este în scădere față de 2023 (cu 8 puncte procentuale). În schimb, ponderea celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).
“Datele din 2024 indică nevoia unui refresh al formatului Black Friday în România. Deși rămâne unul dintre cele mai așteptate evenimente comerciale, cu 5.5 milioane de potențiali cumpărători, vedem semnale clare că piața se maturizează. Consumatorii sunt mai organizați și mai selectivi, așteptările privind reducerile devin mai realiste, iar dublarea segmentului de rejectori în ultimii trei ani arată că formatul clasic poate nu mai atrage la fel de mult. Pentru retaileri, 2024 ar putea fi anul în care să regândească experiența de Black Friday, concentrându-se mai mult pe autenticitatea reducerilor și pe adaptarea ofertelor la așteptările consumatorilor” a declarat Alex Cimpoca, Expert Digital MKOR.
Tipar stabil de consum pentru Black Friday
Românii sunt organizați și își planifică cumpărăturile în medie cu o lună înainte de eveniment. Majoritatea (54%) încep pregătirile cu maximum 2 săptămâni înainte, în timp ce o treime adoptă o strategie pe termen lung și încep documentarea cu 3-8 săptămâni înainte.
8 din 10 români și-au stabilit deja bugetul de Black Friday, la fel ca în 2023. Au ținut cont mai ales de venitul disponibil (67%), dar și de ce au pe lista de dorințe (34%). Sumele cheltuite de Black Friday în 2023 au fost un reper pentru 1 din 10 respondenți care s-au gândit la suma pe care vor să o cheltuiască.
Deși preferința pentru cumpărăturile online scade ușor (-5% față de 2023), acesta rămâne principalul canal de achiziție. Gen Z profită cel mai mult de flexibilitatea oferită de cumpărăturile omnichannel.
Produsele preferate din lista de cumpărături
În medie, românii vor să achiziționeze 3 produse sau servicii în această perioadă, numărul fiind în ușoară creștere față de anul trecut.
Electronicele și electrocasnicele domină lista de cumpărături și în 2024, menținându-și poziția de lider cu 58% dintre preferințe. Produsele IT&C câștigă teren, înregistrând o creștere de 5% față de anul trecut și devenind o prioritate pentru 32% dintre cumpărătorii activi.
Fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% față de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii din Generația Z și 42% dintre femei încă își doresc să cumpere articole de modă de Black Friday.
Be the first to comment