Ioana Arsenie, profesionist în finanţe cu o experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App, a programului experienţial, De la Contabil la CFO prezintă rezultatele primului studiu de profesionalizare a meseriei de contabil din România. Cifrele sunt importante atunci când se analizează sănătatea unei afaceri, iar veniturile, nivelul de profitabilitate sunt printre primii vectori care determină nivelul de performanţă şi valoare în piaţă.
Studiul a fost realizat în perioada ianuarie – martie 2024, pe un palier de 60 contabili, profesionişti, manageri în finanţe dar şi antreprenori, din companii româneşti şi străine, cu venituri de peste 1m euro, din industrii cheie precum agribusiness, transporturi, medical, constructii, retail, tehnologie.
„Meseria de bază de contabil, aşa cum o ştim noi, se transformă şi necesită suport profesionist pentru ca oamenii să poată evolua. Trebuie să înţelegem care sunt noile implicaţii dar şi fundamentele care stau la baza schimbărilor de ordin tehnologic, social, economic pentru ca organizaţiile pe care le conducem să obţină performanţe mai bune în materie de venituri, profitabilitate, cu o atenţie crescută asupra oamenilor din echipe, înţelegând în acelaşi timp că trebuie să rămâi relevant şi vizibil în pieţele competitive”, declară Ioana Arsenie, fondatoarea Trusted Advisor Strategy & Finance şi creatoarea programului De la Contabil la CFO.
Care sunt noile competenţe ale contabilului 360
47% dintre contabilii din România au nevoie şi de abilităţi soft skills, pentru a deveni directori financiari şi pentru a prelua noi roluri şi reponsabilităţi strategice, de management financiar în cadrul organizaţiei. Printre principalele abilităţi de soft skills care au survenit în urma studiului, contabilii chestionaţi spun că pentru a trece la următorul nivel din evoluţia lor profesională, 43% au nevoie să aibă o abordare 360, activă cu toţi stakeholderii implicaţi în buna desfăşurare a afacerii (investitori, acţionari, distribuitori, parteneri, autoriţăţi, ONG-uri, media), 32% să dezvolte un management care să includă proiecte digitale, care vizează componente tehnologice, fie Big Data, analitice, automatizări cruciale pentru operaţiunile zilnice, fie de business sau financiare, 25% să relaţioneze cu echipe interdisciplinare cu scopul de a consolida încrederea la nivel individual şi interdepartamental.
Ce îşi doresc companiile de la noii directori financiari
Finanţele tradiţionale se dezvoltă, iar abilităţile iniţiale nu vor mai fi la mare căutare, în schimb companiile vor căuta lideri care să vină cu o abordare integrată şi să înţeleagă toate aspectele din viata organizaţiei, sunt de părere 58% dintre persoanele intervievate.
Tot din studiu, se relevă faptul că, noii directori financiari vor fi nevoiţi 42% să perceapă business-ul din mai multe unghiuri, 38% să înţeleagă produsele şi serviciile companiei, 20% să cunoască acţionariatul firmei, 20% să preia rolul de purtător de cuvânt cu mass-media şi factorii de opinie sau de a susţine discursuri şi prezentări în faţa consiliului de administraţie.
Pentru oamenii care îşi doresc să ocupe rolul de director financiar dintr-o firmă, 58% dintre participanţii la studiu sunt de părere că saltul de la contabil la CFO se face prin implicarea într-o comunitate profesonistă şi 42% prin expunerea în toate ariile din organizaţie, pe paliere, fiind parte activă în toate liniile de business.
Be the first to comment