CBRE, lider global și național în servicii și investiții imobiliare comerciale, a lansat studiul „Return to Office 2023 – Generations Choose Destinations 2023”, un raport special care sintetizează preferințele la locul de muncă și modul de lucru ale Generațiilor Z, Y, X și Baby Boomers. Acesta a fost realizat în urma unui studiu desfășurat în România într-o campanie derulată toată luna septembrie online, cât și în rândul companiilor chiriașe din cele 48 de clădiri de birouri manageriate de CBRE România. Informațiile extrase de CBRE furnizează o imagine complexă și detaliată a așteptărilor și obiceiurilor acestor grupuri generaționale variate.
„La trei ani după ce am fost forțați brusc să regândim structura de lucru, formatul de lucru în sistem hibrid rămâne încă alegerea preferată pentru majoritatea companiilor. Am decis să realizăm acest sondaj și să vedem însă cum s-a adaptat mai exact fiecare generație la contextul hibrid de muncă și ce consideră ca fiind cel mai important atunci când vine vorba de spațiul de birou, clădirea care îl găzduiește și ce se află în împrejurimi. Rezultatele au oscilat între confirmări de ipoteze și aspecte surprinzătoare și, deși vedem că tuturor angajaților le pasă de lucruri în mod similar, prioritatea nevoilor tinde să se schimbe”, a declarat Daniela Gavril, Head of Research, CBRE România.
Sondajul CBRE a surprins similarități interesante între aspectele pe care oamenii le apreciază atunci când vine vorba de locul de muncă, indiferent de generație. Transportul public rămâne în continuare facilitatea cea mai importantă indiferent de generație, 70% dintre respondenții studiului rezonând cu această idee. De asemenea, aproape jumătate dintre ei preferă să nu se deplaseze la birou în zilele de vineri, iar o treime în cele de luni, însă indiferent de vîrstă, 64% dintre participanții la studiu și-au exprimat dorința de a participa la evenimente organizate în clădirea în care lucrează, în timp ce doar 33% s-ar bucura de eveniment doar dacă s-ar afla la birou în ziua respectivă. Chestionați asupra modului în care ar prefera să se relaxeze după orele de program, circa 70% dintre respondenți consideră plimbările în parc ca fiind cele mai potrivite, în timp ce doar jumătate ar alege activități mai solicitante, precum mersul la sală.
Un aspect interesant relevat de rezultatele studiului este că toate generațiile își doresc crearea propriei sinergii cu mersul la birou – majoritatea respondenților propunând liber diverse facilități care aduse în apropierea clădirii lor de birouri le-ar face din mersul la birou nu doar o experiență mai plăcută, ci le-ar și eficientiza timpul. Un sfert dintre participanți și-ar dori operatori specializați în comerțul cu amănuntul, cum ar fi, dar fără a se limita la farmacii, centre de înfrumusețare și clinici medicale, și doar 5% au afirmat că nu ar schimba nimic la clădirea în care muncesc acum, din acest punct de vedere.
„Modul de lucru în sistem hibrid a creat multiple provocări pentru companii, dar în egală măsură și pentru angajați, fiind un sistem care a dovedit că influențează performanța și satisfacția acestora. Studiul nostru ne permite o înțelegere profundă a angajaților, iar segmentarea pe generații ne ajută în formarea unei imagini complexe asupra preferințelor și nevoilor forței de muncă în noul context. Adăugate în proiectele noastre de consultanță, aceste informații valoroase ne permit să creăm soluții pentru teme precum creșterea gradului de ocupare a spațiilor de birouri îmbunătățind în același timp calitatea experienței celor care lucrează în spațiile proiectate de noi”, a declarat Tudor Ionescu, Head of A&T Services | Office, CBRE România.
Generația Z, tinerii adulți ai erei digitale, cei mai interesați de evenimente sociale
Reprezentanții generației celor născuți după anul 2000, crescuți în era social media și cu acces la tehnologie încă din primii ani de viață, sunt surpinzător și cei mai interesați de socializare și evenimente. Comparativ cu media de 64% dintre toți respondenții la sondajul „Return to Office 2023 – Generations Choose Destinations 2023”, 76% dintre cei care se încadrează în Gen Z au declarat că doresc să participe la evenimentele organizate în clădirea în care lucrează, în timp ce doar 24% s-ar bucura de eveniment doar dacă s-ar afla la birou în ziua respectivă.
Rezultatele studiului CBRE arată că Gen Z pune mare accent pe transportul public care este mai dorit decât existența unui centru comercial în apropiere, foarte puțini dintre ei apreciind posibilitatea de a face cumpărăturile în apropierea locului de muncă. După program însă, tot aspectul social contează mai mult pentru ei, două treimi preferând să petreacă timpul liber cu prietenii, în timp ce restul optează să meargă la sala de sport.
Existența unui parc în apropiere de birou ar reprezenta un mare beneficiu, dar în același timp, 50% dintre reprezentanții Generației Z doresc mai multe opțiuni de retail specializat și Food & Beverage în sau în apropierea clădirii în care lucrează. Farmacii, cafenele, restaurante și gelaterii sunt retailerii căutați de Gen Z.
Generația Y – Millennials, cei mai prezenți la birou
Generația Y, cunoscută mai degrabă drept Millennials, este cea mai prezentă la birou. 80% dintre respondenții sondajului lucrează cel puțin 2 zile pe săptămână de la birou, iar 43% merg la birou mai mult de 3 zile pe săptămână. Ca și în cazul Generației Z, Millennialii preferă în proporție semnificativă să lucreze în ziua de vineri de acasă.
Proximitatea transportul public de birou este mai puțin importantă pentru Millennials prin comparație cu Gen Z, dar și ei își doresc o diversitate mai mare în ceea ce privește retailerii de specialitate și ar aprecia mai multe opțiuni în ceea ce privește produsele alimentare, băuturile și serviiciile, respectiv restaurante, clinici de frumusețe, farmacii, afterschool sau curățătorie.
Generația X apreciază centrele comerciale
Pentru Generația X, cei născuți între 1965 și 1980, centrele comerciale s-au dovedit extrem de importante, o treime dintre respondenți votând pentru acestea. În același timp, parcurile au primit cele mai numeroase voturi ca punct de interes esențial în apropierea biroului, fiind preferate de 75% dintre respondenții acestei generații.
După program, respondenții generației X preferă să iasă în oraș în proporție mult mai mică, doar puțin peste jumătate alegând acest răspuns. Reprezentanții acestei generații apreciază, pe lângă retailerii de specialitate și magazinele de Food & Beverage, și o diversitate mai mare de retaileri și servicii, precum curățătoriile, grădinițele, afterschool, pet shop, activități de leasure.
Generația Baby Boomers acordă cel mai mare interes transportului public
Baby Boomers, generația născută între 1946 și 1964, pun pe primul loc transportul public, atunci când își aleg facilitățile pentru birou. 88% dintre respondenții din această generație preferă transportul public, și de asemenea, 75% lucrează la birou mai mult de trei zile pe săptămână. Spre deosebire de celelalte generații, aceștia au declarat în proporție de 42% că ziua de luni este cea mai puțin favorită pentru munca de la birou.
Parcurile sunt esențiale pentru Baby Bommers, însă apreciază totodată proximitatea de cinematografe, teatre, zone verzi și alte opțiuni de leasure.
Sondajul a fost efectuat în rândul angajaților în septembrie 2023 pentru a înțelege mai bine percepția angajaților din diferite domenii de activitate în ceea ce privește munca de acasă versus munca de la birou. Rezultatele raportului au luat în calcul categoria de vârstă a respondenților. Completat de aproape 500 de respondenți, sondajul a acoperit opțiunile angajaților din mai multe domenii precum IT, Transport, Administrație, Medical, Servicii profesionale, Imobiliare, BPO, FMCG, Banking, HoReCa plus altele.
Be the first to comment