Piața de eCommerce din România ar putea crește anul acesta cu aproximativ 30%, pe fondul încrederii mai mari a consumatorilor români în comerțul online și a creșterii puterii de cumpărare, potrivit estimărilor VTEX, furnizor global de soluții eCommerce în cloud pentru companii mari și una dintre cele mai importante platforme eCommerce din lume.
Ponderea clienților din generația Millennials devine tot mai mare în numărul total de clienți care comandă online, acesta fiind, de asemenea, unul dintre factorii importanți de creștere a pieței de comerț electronic din România.
„O schimbarea a mentalității în rândul jucătorilor din eCommerce-ul româneasc este atât de necesară în contextul global actual. Pentru a oferi cea mai bună experiență generației Millennials, pentru a transforma clienții în promotori și a crește loialitatea acestora, companiile trebuie să investească mai mult în tehnologie, care este nucleul oricărei strategii omnichannel. Tehnologia nu este un cost, ci o investiție.
Retailerii din România care identifică și adoptă această mentalitate, specifică piețelor mature, vor avea un avantaj competitiv uriaș și șanse mari de a se evidenția și a atrage, astfel, mai mulți clienți”, spune Campos, Sales VP pentru Europa la VTEX.
Piața poate avea însă un avans și mai mare, influențat direct de nivelul investițiilor în tehnologie. În prezent, magazinele online locale investesc mai puțin de 2% din venituri în tehnologie, cu mult sub media de 7%, cât este la nivel mondial. Ponderea de 2% va crește în perioada următoare, în condițiile în care magazinele online cresc bugetele de investiții în tehnologie pentru a majora ratele de conversie și vânzările.
Top 5 tendințe ale industriei de ecommerce din România
În prezent, piața de comerț electronic din România se află în prima etapă a maturității, potrivit VTEX. În acest stadiu, retailerii online sunt preocupați, în primul rând, cu creșterea veniturilor. În următorii 2, 3 ani, piața va evolua pentru a ajunge la a doua etapă, care va fi marcată de o creștere semnificativă a costurilor de achiziție. Astfel, pentru a rămâne competitive, magazinele online trebuie să se concentreze pe:
- Checkout și plăți – pe fondul acțiunilor liderilor industriei, piața se va îmbunătăți semnificativ la capitolul user experience. Iar tehnologii care permit un checkout rapid și transparent și plata cu un singur click vor fi implementate de tot mai multe magazine online;
- Cross border – piața din România este mai dezvoltată decât alte piețe din regiune, precum cele din Bulgaria, Cehia, Macedonia, Turcia etc. Acum este momentul potrivit pentru explorarea acestor piețe, iar magazinele online pot găsi furnizorul potrivit pentru a exporta produse în aceste țări;
- Instrumente de marketing – pentru a rămâne competitivi în a doua etapă, unde costul de achiziție va fi mai mare, magazinele trebuie să investească în instrumente de marketing. Platforma eCommerce, tool-uri de recomandare de produse pe baza istoricului de navigare, filtre de căutare etc., nu vor fi considerate ca fiind costuri, ci investiții.
- Marketplace – dezvoltarea propriului marketplace nu este numai apanajul magazinelor mari. Potrivit estimărilor la nivel mondial, marketplace-ul într-un magazin online poate genera până la 82% din marja brută. Aceasta este o strategie adoptată în întreaga lume pentru creșterea profiturilor;
- Infrastructură – evenimentele mari de shopping, precum Black Friday, aduc și probleme retailerilor online, care au ca efect chiar și suspendarea temporară a activității magazinelor. Aceste probleme țin de infrastructură, hosting, servere etc. Iar îmbunătățirea calității infrastructurii înseamnă un magazin online mai rapid și mai fiabil și, în cele din urmă, o experiență mai bună de utilizare pentru clientul final.
Si preturi umflate artificial pentru “promotii” ?