Cererea pentru soluții software care automatizează activități recurente a înregistrat o creștere accelerată, de 20%, în perioada ianuarie-iunie 2022, comparativ cu aceeași perioadă din ultimii doi ani, ca urmare a faptului că antreprenorii români, mulți afectați de pandemie, nu mai speră să fie lansat programul de finanțare nerambursabilă pentru digitalizare destinat IMM-urilor ca parte a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNNR) promis din 2020, arată o analiză a companiei NextUp, dezvoltator și furnizor de soluții software pentru business.
PNRR, cu o valoare totală aprobată de Comisia Europeană de 29,2 miliarde de euro, include în strategia de dezvoltare a României componenta Transformare digitală, prin care este alocată suma de 315 milioane de euro pentru digitalizarea IMM-urilor, conform informațiilor din programul publicat pe site-ul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene. Anunțat inițial în iulie 2020, ca sprijin pe durata pandemiei, programul a fost amânat pentru începutul anului 2021, iar ulterior pentru final de 2021, fără să fie încă lansat până în acest moment.
“Multe afaceri sunt încă afectate de efectele pandemiei și au nevoie de sprijin financiar, însă antreprenorii au renunțat să mai aștepte lansarea programului de finanțare nerambursabilă pentru digitalizare. Au trecut doi ani de promisiuni și mai ales de programe de finanțare amânate sau anulate, iar afacerile nu pot sta pe loc pentru că au responsabilitate față de clienți, angajați, furnizori și piață. Când ai un business, trebuie să acționezi rapid având în vedere evoluția pieței, iar amânarea continuă a acordării fondurilor europene generează scăderea încrederii antreprenorilor în stat și nu oferă perspectivă în mediul de business. Acesta este și motivul pentru care cei mai mulți antreprenori interesați de finanțarea publică au decis să nu mai aștepte lansarea programului PNRR și să investească din resurse proprii în digitalizarea proceselor în firmele lor pentru a evita pierderi și a fi competitivi pe piață”, explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
În prezent, antreprenorii din România investesc între 1,000 și 5,000 euro în soluții software ready to use și între 7,000 și 12,000 euro în soluții software customizate în funcție de nevoile afacerii. Investițiile se fac pe parcursul a 3-12 luni, în funcție de nevoi și complexitatea business-ului. De asemenea, au în plan noi investiții în automatizarea mai multor procese din activitate, pe care intenționează să le facă odată cu dezvoltarea business-ului.
În schimb, prin accesarea fondurilor nerambursabile, companiile ar putea investi între 30.000 euro și 100.000 de euro pentru achiziționarea de echipamente IT și soluții de digitalizare, așa cum este prevăzut în PNRR.
“Chiar și în lipsa acestor subvenții, companiile prioritizează investiția în procesul de digitalizare, în special în zona de automatizări a task-urilor repetitive care ajută la reducerea costurilor pe termen lung. Tendințele pieței arată că tot mai multe firme mici, cu maximum 20 angajați, se dotează cu softuri de gestiune și contabilitate sau chiar cu sisteme de tip ERP, complet adaptate industriei lor, care simplifică munca, soluții personalizate de automatizare și alte tehnologii. În prezent, digitalizarea nu poate fi evitată dacă vrei ca afacerea ta să reziste pe piață și să se dezvolte continuu, fiind un must-have în business și, totodată, o soluție pentru numeroase situații, implicit pentru un consum mare de resurse și evitarea pierderilor în afacere”, punctează Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
În timp ce lansarea programului de finanțare nerambursabilă pentru digitalizarea IMM-urilor este întârziată, statul îngreunează activitatea firmelor, angajaților și a antreprenorilor prin raportări stufoase despre tot ceea ce se întâmplă într-o afacere, prin sistemele SAF-T și e-Factura.
Astfel, în opinia antreprenoarei Roxanei Epure, statul doar simulează digitalizarea relației cu mediul de business, obligând practic companiile la cheltuieli neprevăzute cu noi soluții de digitalizare necesare pentru raportarea a tuturor datelor despre afacere către ANAF și la activități în plus față de cele curente. Pentru ca afacerile să nu resimtă raportarea SAF-T și transmiterea datelor de pe facturi în sistemul e-Factura ca responsabilități consumatoare de timp, NextUp a creat două soluții pentru automatizarea extragerii și transmiterii datelor către stat, procese care durează între 5 și 20 minute în funcție de numărul facturilor și cantitatea de date existentă și care ajută companiile să evite cheltuieli pe resurse suplimentare.
Despre NextUp
NextUp, dezvoltatorul primului ERP cu inteligenţă artificială, este unul dintre cei mai mari producători de softuri pentru antreprenori și contabili, create prin tehnologii moderne şi actualizate la zi în funcţie de schimbările legislativ-fiscale. Adresate afacerilor locale, softurile NextUp sunt folosite cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de timp şi a optimiza procesele şi previziunile de business. NextUp are peste 7.000 de clienți, cu o medie de 5 utilizatori per companie.
Be the first to comment