Tot mai mulți proprietari de locuințe solicită servicii de amenajare interioară la cheie și preferă să nu fie prezenți pe șantier, investind de la 30.000 euro la peste 100.000 euro în amenajarea proprietăților pentru închiriat sau de vacanță. Astfel, cererea pentru servicii de amenajare interioară la cheie este în creștere accelerată, fiind cu 30% mai mare în acest an față de 2022, potrivit datelor MiSo Architects, una dintre principalele companii de arhitectură și design interior din România.
Peste 40% dintre solicitanți sunt români stabiliți în străinătate în toate colțurile lumii, de la New York, la Orientul Mijlociu, la Europa, care amenajează apartamente pentru închiriere sau locuințe de vacanță din țară. O parte importantă dintre cererile de amenajări la cheie vine și de la beneficiari care locuiesc în România, în alte localități decât proprietatea pentru care cer servicii de design interior, dar care nu au timp și dorința să gestioneze un astfel de proiect.
“Amenajarea locuințelor este o tendință în continuă creștere, fiind o investiție sigură și eficientă pe termen lung. Creșterea dobânzilor și a prețurilor proprietăților din ultimii ani alimentează cererea pe piața de închirieri, iar concomitent crește și cererea pentru amenajarea locuințelor care urmează să fie date în chirie. În același timp, așteptările chiriașilor s-au rafinat destul de mult, aceștia căutând proprietăți care să le ofere confort și un ambient plăcut, nu doar un spațiu de locuit. Aproximativ 35% din totalul proiectelor de amenajare interioară sunt realizate la cheie, deci un segment semnificativ și în continuă creștere. Acest tip de amenajare presupune ca noi să ne ocupăm de tot ce înseamnă coordonare, implementare, comenzi, livrări, decorare, până la cel mai mic detaliu, inclusiv ședință foto pentru imagini care vor fi folosite ulterior pentru promovarea proprietății pentru închiriere”, explică Sorana Leru, co-fondator și arhitect de interior în cadrul MiSo Architects.
Cele mai căutate locuințe pentru închiriat și investițiile în amenajarea acestora
În cele mai multe cazuri, proprietățile amenajate pentru închiriere sunt studiouri, apartamente de 2-3 camere, duplexuri sau case cu terase și curte. Cele mai căutate locuințe pentru închiriat sunt cele amplasate central în oraș, cele din apropierea unui nod intermodal sau cele izolate în natură. Spre exemplu, în București zonele preferate pentru închiriat sunt partea de nord (șos. Nordului, bd. Expoziției, Aviației) și centrul orașului (Timpuri Noi, Piața Unirii, Pța. Alba Iulia).
Amenajarea la cheie a unui apartament de închiriat poate dura între 3 și 8 luni, în funcție de stadiul la care este preluat spațiul și complexitatea designului dorit. Costurile amenajării pornesc de la 30.000 de euro și depășesc de multe ori 100.000 de euro în funcție de complexitatea designului, profilul chiriașilor doriți și implicit valoarea chiriei vizate.
“De exemplu, un studio în Brașov, de 50 mp, cu un proiect de amenajare de 30.000 euro poate fi închiriat cu 600 euro pe lună, iar un apartament de 3 camere în zona Herăstrău din București, de 100 mp, cu investiție de 80.000 euro în amenajare poate fi închiriat cu peste 1.500 euro/lună. În toate cazurile, o amenajare realizată optim crește valoarea proprietății și va garanta o investiție eficientă. Prin urmare, cu cât investiția într-o locuință este mai mare cu atât și valoarea chiriei poate crește. Apartamentele de închiriat reprezintă o tipologie aparte în amenajările noastre, la care ne raportăm diferit din mai multe puncte de vedere, atât noi, cât și beneficiarul. Rezultatul final este evaluat nu doar estetic, ci luând în calcul și randamentul investiției”, punctează Mihaela Tampiza, co-fondator și arhitect de interior în cadrul MiSo Architects.
Ce presupune un proces de amenajare interioară la cheie
În momentul preluării unui apartament de la dezvoltator, el este finisat “la alb”, având grupurile sanitare și băile finisate, pereții vopsiți alb și parchetul montat. În schimb, pe lângă mobilier și obiecte casnice de care este nevoie pentru a putea locui în acel spațiu, lipsesc multe elemente pentru ca locuința să fie cu adevărat funcțională: instalație electrică completă (prea puține prize și surse de iluminat), sistem de ventilație (AC) sau spații pentru depozitare. În aceste cazuri, arhitecții și designerii de interior completează locuința printr-un proces amplu de recompartimentare a spațiilor și de amenajare, astfel încât locuința să fie cu adevărat funcțională.
Pe lângă funcționalitatea oferită locuinței, este dată personalitate spațiilor prin aplicarea unor finisaje de accent care o vor personaliza. În apartamentele de închiriat, aceste detalii, dacă sunt bine amplasate, fac diferența.
“Noi gestionam tot proiectul de amenajare la cheie a unei locuințe pentru închiriat – de la ofertări către furnizori, confirmarea comenzilor, gestionarea livrărilor la coordonarea montajelor și a echipelor de specialiști care lucrează la implementare. Facem și anumite cumpărături care necesită o atenție sporită și research atent – decorațiuni, accesorii, mergem în showroom-urile furnizorilor, alegem materiale, configurăm piesele de mobilier. Practic, pe durata proiectului, ne punem în locul clientului și acolo unde este nevoie de prezența lui, mergem noi. Păstrăm permanent legătura cu clientul și luăm împreună deciziile din cadrul proiectului, în măsura în care acest lucru ni se cere”, spune Sorana Leru, co-fondator și arhitect de interior în cadrul MiSo Architects.
La finalul proiectului, locuința și spațiile sale sunt amenajate și decorate în cele mai mici detalii, astfel încât proprietatea fie pregătită pentru primirea noilor chiriași. După încheierea procesului de amenajare interioară, sunt realizate fotografii profesionale, necesare pentru închirierea rapidă a locuinței.
Tendințe în amenajarea interioară
În ultimii 2-3 ani interesul pentru un design cât mai atractiv și funcțional a crescut considerabil. Românii sunt deschiși la propuneri îndrăznețe, înțeleg valoarea și beneficiul de pe urma investiției și sunt axați tot mai mult pe calitate, atât a serviciilor cât și a produselor. Iar în cazul proprietăților pentru închiriat, clienții sunt mai pretențioși, mai atenți la detalii, aproape ca atunci când își amenajează propria locuință.
“La nivel general, simțim o diferență foarte mare între clienții pe care îi avem în prezent și cei de acum 5 ani și una colosală față de beneficiarii de acum 10 ani. Diferența se simte în primul rând la nivelul percepției față de necesitatea colaborării cu un arhitect sau designer de interior pentru proiectarea unei locuințe și amenajarea ei completă, iar bugetele alocate sunt mult mai mari. Oamenii au început să înțeleagă că prețul reflectă calitatea soluțiilor și a materialelor în timp”, conchide Mihaela Tampiza, co-fondator și arhitect de interior în cadrul MiSo Architects.
Be the first to comment