Înainte de sezonul cumpărăturilor, Revolut atrage atenția: Aveți grijă la scam-urile de cumpărături, cea mai întâlnită formă de fraudă în primul semestru al anului

Sfaturi de la Revolut înainte de sezonul cumpărăturilor. FOTO Revolut

Revolut, compania financiară globală cu peste 45 de milioane de clienți în totală lumea și peste 4 milioane în România, a realizat o analiză privind raportarea consumatorilor români la securitatea fondurilor în contextul cumpărăturilor de Black Friday și a realizat un studiu pe această temă în rândul a 1.000 de consumatori români de peste 18 ani.

Cât de relaxați sunt românii în privința cumpărăturilor online și a siguranței fondurilor?

Un studiu recent realizat de Dynata pentru Revolut ne arată că, de Black Friday 2024, aproape jumătate dintre respondenți (46%) intenționează să facă achiziții, mai ales pentru a profita de discount-urile la produsele care sunt prea scumpe pentru puterea lor de cumpărare.

Participanții la studiu au mai declarat și că profită de această oportunitate pentru a cumpăra la prețuri mai avantajoase produse care le sunt necesare pe parcursul anului (45%). 8 din 10 români spun, însă, că intenționează să cheltuiască mai puțin de Black Friday și de Crăciun deoarece bugetele lor au fost afectate de inflație.

Cu 52% dintre respondenți intenționând să cumpere online față de 44% din magazin, Black Friday este de departe cel mai mare eveniment comercial al finalului de an și una dintre ocaziile care contribuie la intensificarea scam-urilor de cumpărături.

Potrivit celui mai recent Raport privind Securitatea Consumatorilor și Fraudele, realizat de Revolut, scam-urile de cumpărături reprezintă principala tipologie de fraude bancare semnalată în România în primul semestru al anului 2024, cu 54% din numărul total de fraude semnalate. La nivel global, același raport Revolut a arătat că 60% dintre scam-urile raportate de clienți au fost din aceeași categorie.

Deși incidența acestui tip de scam-uri este de așteptat să crească în timpul Black Friday, rezultatele provenite din studiul Dynata arată că doar 8% dintre români se arată cu adevărat îngrijorați de creșterea riscului de fraudă în timpul sezonului cadourilor și ar prefera, din acest motiv, să cumpere mai degrabă din magazine fizice. Românii cu vârste cuprinse între 45-54 de ani și seniorii (65+) sunt chiar mai temători decât celelalte categorii de vârstă și preferă să meargă în magazine pentru a cumpăra de Black Friday, în proporție de 9% și, respectiv, 10% dintre respondenți. Aceleași segmente de vârstă cred că Black Friday nu este neapărat o bună ocazie de a face cumpărături, mai ales din cauza site-urilor înșelătoare sau a falșilor vânzători (6%). În același timp, 86% dintre respondenți consideră că de Black Friday pot prinde niște oferte bune.

Doar 4% dintre respondenți spun că de Black Friday se poate să fii păcălit foarte ușor și să devii victimă a unor scam-uri, femeile fiind mai îngrijorate decât bărbații (5% vs 3%).

Cum să rămâneți în siguranță în timp ce faceți cumpărături: Recomandările Revolut pentru a recunoaște scam-urile de cumpărături

Escrocii pot crea site-uri false de comercializare de produse, astfel încât acestea să arate exact ca magazinele online autentice. Acest lucru se face atât pentru a fura banii victimelor atunci când fac achiziția, cât și pentru a obține date personale sau datele cardurilor.

Ce să faci: verifică dacă adresa site-ului (URL) este corectă și reală

Unele site-uri vând articole scumpe (electronice, bijuterii sau îmbrăcăminte de la branduri de renume) la prețuri foarte mici. Uneori, cumpărătorii primesc articolul pentru care au plătit, dar acestea pot fi contrafăcute sau se poate întâmpla să nu mai primească nimic în schimbul banilor.

Ce să faci: verifică dacă site-ul are recenzii de la alți cumpărători

Uneori, escrocii se folosesc de platformele de social media pentru a atrage clienții cu reclame înșelătoare. Magazinele online sunt disponibile pentru un timp scurt, apoi dispar

Ce să faci: nu te încrede în paginile și conturile de social media deschise de curând sau cu multe recenzii pozitive. Ar putea fi false sau ar putea fi scrise astfel încât să păcălească publicul în legătură cu originea lor

Mesaje false cu privire la livrarea unor produse sau emailuri de phishing care devin tot mai numeroase în contextul campaniilor de Black Friday.

Ce să faci: urmărește coletele expediate direct din platforma sau de pe site-ul firmei de curierat, verifică întotdeauna adresa de email a celui care trimite emailul și vezi dacă identifici eventuale greșeli de ortografie/ exprimare. Dacă ai cea mai mică suspiciune, nu apăsa pe niciun link!

Cum îi pregătește Revolut pe clienți pentru o experiență în siguranță, în timpul cumpărăturilor online.

Cardurile virtuale de unică folosință pot fi folosite pentru o singură tranzacție, având un număr de card, CVV și dată de expirare care se aplică pentru o tranzacție unică. Imediat ce plata s-a realizat, acesta este distrus și se reduce astfel riscul de utilizare pentru tranzacții neautorizate, protejând datele personale și pe cele financiare.

Sisteme complexe de detectare a fraudelor care monitorizează constant tranzacțiile pentru a se asigura că plățile clienților sunt sigure. Acestea includ și mecanisme de inteligență artificială care pot detecta dacă o plată cu cardul este făcută de către utilizator sau este un scenariu de scam, ceea ce conduce la blocarea plății. Clientul este împiedicat astfel să efectueze o plată similară și este direcționat către un flux de intervenție în cazul fraudelor, în aplicație.

Cursurile de educație anti-fraudă disponibile gratuit în aplicație. Acestea au fost create pentru a învăța clienții să identifice scam-urile și să îi ajute să aplice tehnici care să le protejeze banii. Cursul are cinci lecții care detaliază diferite tipuri de fraude și a fost creat de specialiștii anti-fraudă din companie.

O echipă de intervenție în caz de fraudă disponibilă 24/7. În cazul în care clienții au dubii legate de anumite tranzacții sau întâmpină probleme, pot apela la un agent de suport prin intermediul chat-ului din aplicație. 

 

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația boio.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe boio.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*