Peste 700 de antreprenori au fost sprijiniți până la 1 martie prin SellerClub, program dezvoltat de Edukiwi care ajută antreprenorii să lanseze o afacere în domeniul vânzărilor online pe marketplace. Numărul antreprenorilor din comunitatea SellerClub, cu afaceri active pe o platformă de tip marketplace, va crește la 1500 la finele anului 2023, de trei ori mai mult față de nivelul raportat la sfârșitul anului 2022 (500 de antreprenori), potrivit estimărilor EduKiwi.
“O platformă marketplace reprezintă un model de business prin care partenerii își listează produsele fără să investească în bugete de marketing sau în magazine online deoarece are un public deja format, gata să cumpere orice produs care le rezolvă o problemă din viața lor. Astfel, antreprenorii cu businessuri active în mediul online au posibilitatea să vândă mai ușor produse atât pe piaţa naţională, cât şi pe piețele internaționale. Este mult mai ușor să obții profit printr-un marketplace deoarece ai posibilitatea de a vinde produsele din stoc rapid și fără bătăi de cap”, a declarat Mihai Andrei, co-fondator SellerClub.
Platformele globale online de tip marketplace vor ajunge să deţină o pondere de 59% din retailul online și 38% din totalul vânzărilor din retail în următorii patru ani, potrivit studiului “Future of Marketplaces Report”. Principalele platforme de tip marketplace din România sunt eMag, Elefant.ro, Cel.ro, Teamdeals, Vivre, Okazii, OLX, Autoscut24 și Carzz. De asemenea, Amazon, eBay, Allegro și Cdiscount sunt cele mai mari platforme de tip marketplace disponibile antreprenorilor români.
Aproape jumătate (49%) dintre antreprenori români care își deschid un business pe un marketplace au vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani, fiind urmați de antreprenorii între 35 și 44 de ani (29%). Cel mai tânăr antreprenor din comunitatea SellerClub are vârsta de 16 ani, în timp ce antreprenorul cel mai senior are peste 65 de ani. Comercianții din Sellerclub vând pe marketplace produse din toate domeniile specifice retailului online, de la produse de îngrijire și creme, până la piese auto, gadgeturi și produse sport.
Amortizarea investiției și indicatori cheie de urmărit într-un business online pe marketplace
Spre deosebire de multe modele de business offline în care afacerile noi intră pe profit abia după câteva luni sau ani de zile de la momentul lansării, în mediul online totul se mișcă mai rapid. Dacă antreprenorii țin cont de anumiți indicatori cheie, pot intra pe profit operațional după primele 2-3 luni de activitate. În ceea ce privește amortizarea investiției, modelul de business de tip platformă de marketplace nu presupune achiziționarea de mijloace fixe sau mobile care să fie amortizate, iar 95% din buget este alocat pentru stocul de produse, iar restul de 5% pe cheltuielile de înființare firmă, contabil și internet.
Trei indicatori de urmărit pentru o afacere pe marketplace
Marja de profit, rata de retur și viteza de rotație a stocurilor sunt principalii trei indicatori pentru o afacere în domeniul vânzărilor online pe marketplace.
Astfel, dacă produsele alese nu oferă șansa unei rate a profitului de aproximativ 30% după ce au fost achitate comisioanele pentru platformă și taxe, atunci acel produs nu ar trebui importat, potrivit SellerClub. “Un produs cu o rată de profit sub 30% devine vulnerabil din mai multe motive. Un produs cu un profit potențial de 15% poate ajunge repede pe pierdere dacă între momentul calculelor inițiale și cel al achiziției se schimbă realitatea pieței. De exemplu, o modificare a cursului valutar poate coborî marja de profit la 11-12%. Ulterior, o creștere a costurilor de transport poate reduce marja de profit la 5-8%. Iar în cazul unor rate de retur de 2-3%, un nivel normal în e-commerce, antreprenorii pot ajunge la concluzia că au muncit degeaba”, a declarat Jean Enache, co-fondator SellerClub.
De asemenea, o rată de retur acceptabilă este de 2%, un nivel de 2-5% reprezintă un motiv pentru reevaluări și un nivel de peste 5% implică măsuri cât mai rapide. Rata de retur este un indicator important întrucât arată dacă un antreprenor livrează clienților ce a promis și măsura în care calitatea produselor se ridică la nivelul promisiunilor inițiale.
Al treilea indicator important este viteza de rotație a stocurilor, care trebuie să fie de cel puțin 3, iar specialiștii SellerClub recomandă să fie la nivelul 5-6 (se împarte cantitatea de produse vândute într-un anumit interval de timp). Cu cât viteza de rotație este mai mare, cu atât eficiența utilizării este mai bună.
Cu ce probleme se confruntă antreprenorii care își deschid o afacere online pe un marketplace
Problemele care țin de activitatea de import, frica de blocaj și de faliment, alegerea produselor comercializate și accesul limitat la specialiști și resurse reprezintă principalele bariere care stau în calea antreprenorilor care vor să își dezvolte o afacere online pe o platformă de tip marketplace. Majoritatea întreprinzătorilor din programul Sellerclub se află la prima afacere pe cont propriu și se confruntă cu mai multe tipuri de probleme și provocări.
Astfel, provocările care țin de operațiunile de import se referă la complexitatea activităților de comerț internațional, mai ales că mulți comercianți importă produse din China, cu taxe și operațiuni vamale, după care produsele sunt vândute pe marketplace atât în România, cât și pe piețele din regiune, Ungaria și Bulgaria.
Teama de blocaj și de eșec reprezintă o problemă generală în rândul antreprenorilor, iar aceasta se diminuează datorită activităților din programul SellerClub prin care antreprenorii au acces la mentori și experți în domenii precum contabilitate, editare, listare sau comisionari vamali. În plus, platforma pune la dispoziție o bază de date cu peste 100 de ore video de suport doar cu întrebări și răspunsuri și cu o funcționalitate de căutare în tot acest volum de înregistrări.
Orașele cu cei mai mulți antreprenori care își deschid o afacere online pe platforme de tip marketplace sunt București, Galați, Brașov, Iași și Cluj Napoca, potrivit EduKiwi.
Angajații care își doresc o sursă venituri suplimentară, prin care să renunțe la job sau doar să-și crească veniturile reprezintă o categorie importantă de specialiști deveniți antreprenori în e-commerce. Al doilea profil sunt românii care au emigrat în Diaspora și care vor să se întoarcă acasă, dar să aibă venituri comparabile cu cele din străinătate. Aceștia își lansează afacerea cât încă sunt plecați la muncă peste hotare și ulterior, după ce afacerea înregistrează creșteri constante și reprezintă un venit recurent, decid să se întoarcă acasă. A treia tipologie este formată din antreprenorii care doresc să-și dezvolte businessul propriu printr-o activitate de e-commerce sau care intenționează să înceapă un business nou într-un domeniu complementar celui în care activează în prezent.
Be the first to comment