Comerțul online produce anual zeci de mii de tone de deșeuri de ambalaje

Cosmin Monda. FOTO Clean Recycle

Comerțul electronic s-a dezvoltat puternic în România în ultimii 10 ani și în special în perioada pandemiei, iar potrivit datelor publice analizate de Clean Recycle în România activează aproximativ 10 mii de platforme care comercializează produse din diverse categorii, în mediul online.

Cu toate acestea, numărul celor care îndeplinesc obligația legală de a recicla și valorifica un procent de 60% din deșeurile din ambalaje puse pe piață, conform obligațiilor legale, este unul încă redus, apreciază specialiștii Clean Recycle.

În România, vânzările din sectorul e-commerce au atins pragul de 6,2 mld. EUR în 2021, iar la finalul anului 2022 vor depăși 6,8 mld. EUR, în creștere cu 10%, potrivit datelor industriei de profil.

Cumpărături zilnice online de 17 mil. EUR, în ultimul an în România  

38% dintre români au cumpărat în ultimul an produse de pe site-uri de profil, iar cantitatea de deșeuri de ambalaje generate în urma acestor livrări se ridică anual la câteva zeci de mii de tone, apreciază specialiștii Clean Recycle.

Toți comercianții au însă obligativitatea de a raporta integral cantitățile de ambalaje și de deșeuri din ambalaje puse pe piața din România, cât și de a le valorifica și repune în circuitul economic, chiar și în situația în care ambalajele provin din import.

“Conform datelor Clean Recycle, operatorii e-commerce raportează într-un procent foarte mic, insignifiant deșeurile din ambalaje pe care le aduc pe piață, iar motivul principal este lipsa de informare asupra obligațiilor legale, cât și a mijloacelor de coerciție pentru cei care nu își îndeplinesc aceste obligații.  Există două tipuri de ambalaje care trebuie raportate, în achizițiile online: ambalajul prin care este adus acasă consumatorului coletul de către firmele de curierat, dar și ambalajul produsului comcercializat,” declară Cosmin Monda, fondator și CEO Clean Recycle.

În special segmentul produselor de beauty și cosmetice, însă și electrocasnicele sau alte segmente ale comerțului electronic, inclusiv produsele importate și comercializate local în mediul online, sunt absente de pe piața reciclării (nu se regasesc în raportările privind colectarea și valorificarea deșeurilor din ambalaje), deși acestea generează tone de ambalaje anual, pe piața locală.

Toți generatorii de deșeuri din ambalaje au obligativitatea reciclării și valorificării unui procent de 60% din cantitățile puse pe piață. În caz contrar, aceștia au o obligație fiscală de 2 lei/kilogram pentru cantitățile neraportate și nevalorificate.

Principalele categorii de produse comercializate la nivelul Uniunii Europene, în 2021, au fost articole de vestimentație (68%), livrări de mâncare (31%), mobilă și accesorii pentru locuință (29%), cosmetice și produse de înfrumusețare (27%).

Clean Recycle este unul dintre primii 5 jucători pe piața locală a transferului de responsabilitate privind deșeurile de ambalaje (OIREP), preluând obligativitatea raportării, colectării și valorificării ambalajelor și deșeurilor din ambalaje puse pe piață de producători și importatori. Clean Recycle gestionează un portofoliu de peste 700 de companii care produc și pun pe piață deșeuri de ambalaje, active pe întreg teritoriul României, din domenii precum FMCG și retail, agribusiness, automotive, distribuție, producție industrială, farmaceutice ș.a.

 

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația boio.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe boio.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*