In ultimele zile am tot vazut situatii stranii care au dus la caderea unor servicii. Multi ne bazam pe aplicatii si serviciile astea in munca de zi cu zi.
Si totusi… ce faci cin Feedly, Evernote, Wunderlist si o parte din iTunes/iCloud cad in aceeasi zi?
Daca ar cadea si Dropbox sau Gmail sau altele si mai utile/folosite? Intelegi ca daca un serviciu cade de tot si de pe serverele lor nu poate fi recuperata informatia, aplicatiile locale pot sa stearga continutul inainte sa reusesti tu sa actionezi.
Ei bine, recomandarea mea este sa ai back-up la back-up. Mai ales daca folosesti aceste servicii pentru chestii personale/secrete sau de munca.
Aproape toate aplicatiile au metode prin care poti sa exporti documentele, datele sau ce ai prin ele. Fa-o periodic si salveaza acele documente in mai multe locuri – Dropbox, Google Drive, pe computer si pe un hard extern.
Am discutat deja despre Feedly si cum sa ai un document .opml salvat periodic. Nu se stie niciodata cind ai nevoie de el.
Cine ar fi crezut ca Feedly o sa cada nu o data sau de doua ori, ci de 3 ori in 3 zile? Si am senzatia ca si acum merge cam greu la partea de sincronizare.
Nu mai merge Feedly sau Reeder? No worries! Cu un .opml salvat pe computer si in dropbox poti sa iti vezi feed-urile RSS cu o gramada de aplicatii. Multe dintre ele sunt gratis sau ieftine – ReadKit, NetNewsWire sau poti sa iti duci feed-urile in servicii precum digg reader, aol reader sau oldreader.
Nu merge iCloud? Guess what, telefonul nu-ti face back-up automat, iar contactele si pozele tale se pot pierde.
Daca esti pe Mac, asigura-te ca deschizi Contacts si mergi la File – Export – Contacts Archive. Nu strica sa le ai si in format vCard si sa le salvezi in vreo 2-3 locuri diferite. Eu am in momentul asta 1043 contacte in agenda. Nu vreau sa ma gandesc ce se intimpla daca le pierd, asa ca fac astfel de Exportari periodic si dorm linistit. Nu e nevoie sa zic ca tot ce am pe computer e si pe Dropbox, Time Capsule si alte 2 HDD-uri externe (unul aflat la 30 km distanta de casa).
Nu uita sa recitesti pasii pentru un Back-up complet pe OS X.
Pozele de pe telefon sau Mac sunt importante pentru tine, nu? Dropbox, Google+, Google Drive, OneDrive sunt tot atitea servicii care te lasa sa iti salvezi documentele. Crede-ma: niciodata nu ai indeajuns de multe copii pentru pozele importante.
Alte aplicatii native de pe OS X au si ele posibilitate de Export. Calendar, Mail, Safari sau Chrome (pentru Bookmarks) nu strica sa fie vizitate si sa salvezi tot ce ai in ele.
Aplicatii precum Alfred, Hazel, 1Password, TextExpander, Wunderlist te lasa si ele sa-ti exporti datele. Nu o face doar atunci cind te muti la un alt calculator sau cind vrei sa faci un Nuke&Pave pentru ca nu stii cind iti crapa Hard Disk-ul intern.
La mine treaba e simpla. Ca sa nu uit de aplicatiile care au nevoie de back-up, am un Folder in Dropbox in care le las sa-si faca singure back-up (daca stiu/vor). Pe restul le salvez eu macar o data pe luna.
Tot ceea ce am scris mai sus nu este valabil numai pentru Mac. Sunt convins ca si pe Windows poti sa faci asta.
Nu te baza numai pe Cloud pentru ca nu stii cind un server este atacat sau nu ai acces la el.
Mai exista si varianta Mdisc. Mai sigura si mai “old school” decat cloud …
Salut!
Am impresia ca in toate ToS de la serviciile mentionate de tine scrie ca nu-si asuma raspunderea in caz de ”ceva” si ca e complet in sarcina ta sa ai back-up la lucrurile importante.
Insa, stiu cum e.. pana nu o patesti, ai impresia ca tie nu ti se poate intampla.
Cu respect,
@George: probabil ca apar in ToS, dar citi dintre userii de rand le si fac?
Important este sa ne intre in reflex. Am cunoscut prea multe persoane care nu au facut back-up si apoi au regretat amarnic ca nu mai avea chestii simple, precum contactele.