Potrivit Accace România, una dintre principalele companii de consultanță de afaceri și externalizare servicii din Europa Centrală și de Est, majoritatea clienților pentru care furnizează servicii de HR pun la dispoziția angajaților diverse beneficii cu ocazia sărbătorilor pascale. Astfel, companiile oferă cel puțin un beneficiu extrasalarial de Paște, printre care se numără cadouri în bani și/sau în natură, tichete cadou, zile libere, tichete culturale ș.a. Cel mai răspândit beneficiu este reprezentat de cadouri în bani.
Conform specialiștilor Accace, beneficiile extrasalariale și bonusurile oferite de angajatori în perioada sărbătorilor de Paște pot varia în funcție de sectorul de activitate și politica fiecărei companii. Astfel, ele pot lua forma cadourilor în bani și/sau în natură, respectiv a tichetelor cadou în valoare de până la 300 lei, se pot cuantifica în zile libere extra sau tichete culturale.
Beneficiile extrasalariale și bonusurile reprezintă o modalitate importantă prin care companiile își motivează și își recompensează angajații, contribuind astfel la retenția și satisfacția acestora. Iar în ultimii ani, companiile din România au devenit mai conștiente de importanța lor și au început să ofere o gamă mai largă, inclusiv asigurări medicale, concedii plătite suplimentare sau indemnizații de telemuncă.
”Extinderea gamei de beneficii din ultimii ani se observă cel mai mult în sectoarele de activitate în care există o concurență puternică pentru angajați. Aici întâlnim o varietate extinsă, de la abonamente medicale private pentru toți membrii familiei, la cadouri cu ocazia sărbătorilor legale sau de 8 martie, abonamente la sală, programe de wellbeing și sănătate emoțională. Un aspect nou, având în vedere perioada pandemică și post-pandemie, este indemnizația de telemuncă, practic un buget pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou, acordat odată cu tranziția către telemuncă”, declară Laura Ștefan, Managing Director Accace România.
Deși majoritatea angajatorilor înțeleg importanța motivării angajaților la nivel financiar și implicit al performanței profesionale, toate companiile își ajustează politica de beneficii și bonusuri în funcție de condițiile economice generale, de nevoile și preferințele angajaților, precum și de concurența pe piața forței de muncă. Astfel, spun experții Accace, unele dintre ele pot fi nevoite să își restrângă beneficiile extrasalariale și bonusurile ca urmare a dificultăților financiare sau a schimbărilor economice. Însă, raportat la ultimii doi ani, majoritatea companiilor care au externalizat serviciile de administrare personal către Accace acordă cel puțin un beneficiu angajaților, cel mai des întâlnit fiind tichetele de masă.
Beneficiile extrasalariale care sunt scutite de taxe
Un aspect foarte important de avut în vedere în momentul stabilirii formei de bonusare acordate personalului, atrage atenția Managing Director-ul Accace România, se referă la cunoașterea clară a tipurilor de beneficii care se pot oferi angajaților.
„Acestea trebuie incluse în contractul individual de muncă și/sau regulamentul intern, respectiv contractul colectiv de muncă, acolo unde este cazul și menționate furnizorului de servicii de salarizare pentru a fi impozitate corespunzător. În plus, Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 a introdus o serie de modificări și completări la Codul fiscal, printre care un nou plafon pentru veniturile neimpozabile pe care angajatorii le pot acorda. Prin urmare, o serie de beneficii acordate lunar sunt scutite de impozitul pe venit și contribuțiile sociale, în limita a 33% din salariul de bază brut, dar și cu respectarea altor plafoane, acolo unde este cazul. Astfel, printre acestea numărându-se contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, serviciile turistice și/sau de tratament, indemnizația de telemuncă, primele de asigurare voluntară de sănătate ș.a.”, explică Laura Ștefan.
Raportat strict la așteptările angajaților, beneficiile și bonusurile extrasalariale reflectă recunoașterea performanțelor individuale sau de echipă și reprezintă o formă de motivare concretă. Cu cât procesul de bonusare este mai transparent și echitabil, iar acestea sunt acordate în mod regulat și consistent, cu atât impactul la nivelul bunăstării angajaților este mai mare.
Despre Accace România
Prezentă pe piața locală începând cu anul 2007, Accace România a înțeles nevoia clienților de a avea toate procesele interne gestionate sub o singură umbrelă, devenind un partener proactiv de servicii complete de consultanță și externalizare, care face conexiunea între nevoi și soluții, combinând tehnologii inteligente cu o abordare holistică a business-ului fiecărui client. În prezent, Accace România oferă servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal, precum și consultanță fiscală, corporate și juridică, prin intermediul unui cabinet de avocatură afiliat.
La nivel de grup, dispunem de experiența a peste 800 de specialiști în gestionarea proiectelor globale de externalizare a proceselor contabile și de salarizare la scară mică și mare, având un portofoliu cu peste 2.000 de clienți din diverse industrii.
Accace operează, pe plan internațional, ca Accace Circle, o comunitate de business formată din furnizori de servicii BPO și consultanți, care asigură clienților săi o experiență unificată, personalizată și de înaltă calitate. Acoperind peste 50 de locații prin intermediul celor aproape 2.500 de profesioniști, sprijinim peste 15.000 de clienți, în mare parte companii locale și internaționale din topul Fortune 500 și procesăm cel puțin 200.000 de fluturași de salariu pe lună la nivel global.
Be the first to comment