Evaluată la peste 350 de milioane de euro pe an, piața hârtiei de uz casnic înregistrează o ușoară creștere, de la an la an. Conform raportului Nielsen din decembrie 2022, fiecare componentă a acestei piețe (hârtie igienică, prosoape de hârtie pentru bucătărie, șervețe de masă și faciale, batiste din hârtie și hârtia igienică umedă) a avut creșteri în valoare de două cifre. Raportat la 2021, piața totală a crescut ca valoare cu aproximativ 26%, iar ca volum, cu 5%.
Din valoarea totalului pieței, brandurile producătorilor reprezintă mai mult de jumătate, conform raportului Nielsen Retail Audit pentru 2022, iar produsele cu cea mai mare creștere în volum și valoare pe această piață au fost, anul trecut, batistele din hârtie. Pe lângă acestea și alte categorii de produse sunt pe un trend ascendent în preferințele consumatorilor. Contextul socio-economic a condus la accentuarea anumitor tendințe și pe acest segment. Astfel, românii devin mai prudenți în ce privește cheltuielile și tot mai interesați de promoții. Pe de altă parte, nu vor să renunțe nici la calitate, care rămâne unul dintre criteriile principale de selecție a brandului, conform unui studiu ISRA Center comandat de Pehart Grup, unul din cei mai mari producători de hârtie tissue din sud-estul Europei și cel mai mare producător și procesator de produse de hârtie pentru uz casnic din România. Iată 3 dintre principalele tendințe pe piața hârtiei de uz casnic în momentul actual:
Prosoapele de hârtie detronează lavetele textile
Conform datelor din studiul de piață realizat de ISRA Center pentru Pehart Grup în aprilie 2023, consumul de prosoape de hârtie este în creștere pe piața românească, tinzând să detroneze clasicele lavete textile. Românii cumpără mai multe prosoape de bucătărie, dar cu o frecvență mai mica (1 dată pe lună). „O astfel de tendință poate fi explicată atât prin creșterea preocupării pentru igienizarea corectă, cât și prin interesul mai mare pentru protejarea mediului. Prosoapele din hârtie sunt igienice. Consumatorii le folosesc o dată, maximum de două ori la ștersul diferitelor suprafețe, astfel încât nu ajung să colecteze murdărie sau bacterii. Iar dacă se aruncă în coșul de reciclare după utilizare, atunci este și o practică sustenabilă”, spune Raluca Păun, consultant de marketing al Pehart Grup.
Studiul ISRA Center evidențiază că principalele pachete de prosoape de hârtie achiziționate de clienții magazinelor sunt: cele de 2 role, care sunt și cele mai populare (preferate de 40% dintre consumatori), urmate de cele de 4 role (20%), 18% preferând să cumpere o singură rolă.
Eficiența, unul dintre cele mai importante criterii de selecție a produselor
Pentru hârtie igienică sau prosoape din hârtie, eficiența este prima calitate pe lista consumatorilor atunci când optează pentru un brand sau altul. Cele mai importante 3 criterii de selecție pentru aceste categorii de produse sunt, potrivit studiului ISRA Center, următoarele:
- Să absoarbă bine lichidele
- Să fie rezistente
- Să aibă cel mai bun raport calitate-pret
Alte criterii care înclină opțiunile cumpărătorilor spre un brand sau altul se referă la potrivirea prosoapelor de bucătărie și hârtiei igienice cu nevoile lor, ca aceste produse să fie moi, plăcute la atingere și să aibă un număr mare de straturi. De asemenea, pe piața de profil există un trend ascendent al prosoapelor din hârtie categoria premium.
Produsele Pufina, cel mai popular brand al companiei românești Pehart, cu tradiție de 186 de ani, sunt asociate de cumpărători cu o rezistență ridicată, grad mare de absorbție și calitate superioară, conform cercetării ISRA Center.
„Cele mai importante criterii de alegere a mărcilor de hârtie igienică și prosoapelor din hârtie țin de calitate – să fie rezistentă, delicată cu pielea, moale și fină – dar să aibă și un raport bun calitate-preț”, explică Raluca Păun.
„În 2022, Pehart Grup a investit peste 10 milioane de euro în tehnologii performante de producție, iar anul acesta avem în plan investiții de încă 15 milioane euro. Bineînțeles, clienții sunt interesați de investiții doar în măsura în care acestea se reflectă în calitatea produselor și avem mulțumirea că acest lucru se întâmplă cu brandul Pufina. Conform ultimei cercetări realizate de ISRA Center, Pufina crește în popularitate și familiaritate și tinde să se impună în zona premium. Este exact ce am urmărit prin investițiile în echipamente de producție de ultimă generație – obținerea unei calități ușor sesizabile de către clienți”, mai spune consultantul de marketing al Pehart Grup.
Iar dacă frecvența cumpărării prosoapelor de hârtie s-a redus, în ce privește hârtia igienică aceasta a rămas neschimbată: cei mai mulți clienți cumpară o dată la două săptămâni (41%) sau o dată pe lună (43%). Cât privește mărimea pachetelor achiziționate, cei mai mulți cumpără pachete cu 8 role (43%) sau 10 role (35%).
Românii iubesc tot mai mult promoțiile
Deși atributele cele mai importante în alegerea unei mărci de hârtie igienică sau de prosoape de bucătărie sunt funcționale și țin de calitatea produsului, în acelasi timp românii iubesc tot mai mult promoțiile – mai concret, vânează calitatea la prețuri speciale.
„Creșterea de prețuri din ultimii ani la aproape toate categoriile de produse și în special FMCG a determinat consumatorii să fie mai atenți la ceea ce cumpără, cât cumpără și dacă au un avantaj fie în preț, fie în cantitate. Astfel, promoțiile și ofertele limitate devin din ce în ce mai atractive, retailerii încearcă să satisfacă această nevoie a consumatorilor, iar producătorii vin cu propuneri personalizate”, spune Raluca Păun despre această tendință pe piața hârtiei de uz casnic.
Be the first to comment